The week after Christmas
According to Metropolitan Philaret (Voznesensky)
Among the bright and happy memories that abound in Christmas days, today the Gospel tell us about the sad event - how mad with rage and jealousy, King Herod ordered to take the lives of 14,000 children in Bethlehem. Blessed Bethlehem field on which recently sounded angelic annunciation, resounded with cries of desperate mothers who had mercilessly beaten warriors babies children.
At the time, St. John Chrysostom, talking about it, saying (as if his listeners): "You confuse the fact that so much innocent blood shed, but remember that it's not about when to die, and to die. They be baby died, but died as the first martyrs, as pure sacrifice for Christ shed His pure blood in order to prove this, and the goodness of God and, at the same time, the wisdom of God. And we do not know who would have these babies with whom they have been if they had grown up. Maybe would join those who once shouted: Take, take, Crucify him! And now they are just like the first baby-martyrs, taken there by the Lord, in His heavenly kingdom. " And we must remember: it's not about when to die, in a moment of life, and kakumeret and to die as a Christian, as a faithful son of the Church and the faithful follower of Christ the Savior. This is first and foremost.
Yet this is what I want to draw your attention: in today's Gospel says that Herod, having learned that the wise men had gone straight to her, and it has not gone as he demanded of them, "Thou was insulted by the Magi, exceedingly angry" . No wonder the Lord in the Gospel says that the good man of the good treasure of his heart wear good, and the evil man from the evil treasure of his evil wear. Good seeing all good, everywhere sees good motives and deeds, evil sees all evil. The Magi did not think, of course, is to "scold" Herod, ie cheat and mocked him - they had direct command over and obeying him, went straight to him. But envious and spiteful king decided that they not only did not obey him, and even mocked him, deceived him. And when they came into violent rage and wanting to still come true his satanic plan, he decided not to spare all the babies of Bethlehem, hoping that some of them will be killed by the person he wanted to kill. But no! How many do not bear malice against the king of Judah, "King of the Jews", all his anger has not reached the goal. Infant innocent blood watered the streets of their cities and fields of Bethlehem, and the person he wanted to kill was already at this time in Egypt.
Angry man is suspicious and in everything evil - evil intent, evil intentions and it seems that whatever has been done by others, it seems all that has been done with a bad purpose, with ill intent. Father John of Kronstadt is not in vain in his diary "My Life in Christ" calls us: "suspicious, brother, ran like fire! Satan and catches in their networks, to pervert every work and introduce you to the wrong light!" It constantly happens because something should this false Christian, this constant suspicion avoided. Of course, black white call is not necessary, as do white with black. But however, that in all things and always see only evil, be afraid should a Christian. This indicates, first of all, that his own soul is evil, malice executed. And in some of these holidays Church us and points to Herod, to warn us to our hearts such anger and such suspicion is not crept would not platted it their evil nests. Amen.
Память святых Вифлеемских младенцев от Ирода умученных. Слово Митрополита Филарета (Вознесенского)
Неделя после Рождества Христова
СЛОВО МИТРОПОЛИТА ФИЛАРЕТА (ВОЗНЕСЕНСКОГО)
Среди светлых и радостных воспоминаний, которыми так богаты рождественские дни, сегодня Евангелие нам рассказало о печальнейшем событии — о том, как обезумевший от злобы и зависти, царь Ирод приказал лишить жизни 14,000 младенцев в Вифлееме. Благословенные Вифлеемские поля, над которыми недавно раздалось ангельское благовещение, огласились отчаянными воплями матерей, у которых воины безжалостно избивали младенцев детей.
В свое время Святитель Иоанн Златоуст, беседуя об этом, говорил (как бы своему слушателю): "Тебя смущает то, что столько невинной крови пролито, но помни, что дело не в том когда умереть, а как умереть. Младенцами они умерли, но умерли, как первые мученики, как чистые жертвы за Христа, пролившие свою чистую кровь ради того, чтобы этим проявить и благость Божию и, вместе с тем, Божию премудрость. А мы ведь не знаем, кем бы были эти младенцы, с кем бы они были, если бы они выросли. Может быть присоединились бы к тем, которые когда-то кричали: Возьми, возьми распни Его! А теперь они, именно, как первые младенцы-мученики, взяты Господом туда, в Его Небесное Царствие". Так и мы должны помнить: дело не в том когда умереть, в какой момент жизни, а какумереть и чтобы умереть по-христиански, будучи верным сыном Церкви и верным последователем Христа Спасителя. Это прежде всего.
Еще вот на что хочу обратить ваше внимание: в сегодняшнем Евангелии говорится, что Ирод, узнавши о том, что волхвы прямо ушли к себе, а к нему не зашли, как он от них требовал, "яко поруган был от волхвов, разгневался зело". Недаром Господь в Евангелии говорит, что добрый человек от доброго сокровища своего сердца износит доброе, а злой человек от злого сокровища своего износит злое. Добрый всех видит добрыми, везде видит добрые мотивы и дела, злой всех видит злыми. Волхвы и не думали, конечно, о том, чтобы "поругать" Ирода, т.е. обмануть и надсмеяться над ним — они получили прямое повеление свыше и, повинуясь ему, прямо отправились к себе. Но завистливый и злобный царь решил, что они мало того, что его не послушались, еще и надсмеялись над ним, обманули его. И пришедши в неистовое бешенство и желая, чтобы все-таки сбылся его сатанинский план, он решил не пощадить всех Вифлеемских младенцев, надеясь, что среди них будет убит Тот, Кого он хотел убить. Но нет! Сколько не злобствовал царь Иудейский против "Царя Иудейского", вся его злоба не достигла цели. Невинная кровь младенческая оросила улицы их города и поля Вифлеема, а Тот, Кого он хотел убить, был уже в это время в Египте.
Злой человек подозрителен и во всем видит злое — злые умыслы, злые намерения и кажется, что бы ни было сделано другими, все ему кажется, что сделано с плохой целью, с плохим намерением. Отец Иоанн Кронштадтский не напрасно в своем Дневнике "Моя жизнь во Христе" призывает нас: "Подозрительности, брат, бегай, как огня! Сатана так и ловит в свои сети, чтобы извратить всякое дело и представить тебе в неправильном свете!" Это постоянно бывает, потому-то и должно христианину этой лживой, этой постоянной подозрительности избегать. Конечно, черное белым называть не приходится, как и белое не делать черным. Но однако же, того, чтобы во всем и всегда видеть только зло, бояться должен христианин. Это указывает, прежде всего, что его собственная душа зла, злобы исполнена. И вот в эти-то праздничные дни Церковь нам и указывает на Ирода, чтобы предостеречь нас, чтобы в наши сердца такая злоба и такая подозрительность не закрались бы и не свили в нем своего злого гнезда. Аминь.